English Access Microscholarship Program (Access)

مقدمة إلى "أكسيس"

 

إن برنامج المنح الصغيرة للغة الانجليزية (آكسيس) يعزز التنمية الذاتية والتطور التعليمي للشباب الإردنيين الذين لا تتوفر أمامهم عادة مثل هذه الفرص. يهدف برنامج "أكسيس" إلى تمكين هؤلاء الطلاب من خلال: تقوية مهاراتهم في اللغة الإنجليزية عبر دروس تعطى بعد انتهاء اليوم الدراسي، وتعزيز التزامهم في خدمة المجتمع من خلال الأنشطة المختلفة، وتبني منظور عالمي من خلال الفعاليات الثقافية الأردنية والأمريكية. المستفيدون من المنح الدراسية لبرنامج "أكسيس" هم الطلاب الأردنيون الملتحقون بإحدى مدارس وزارة التربية والتعليم والذين تتراوح أعمارهم ما بين 13إلى 15 سنة والذين ينتمون إلى اسر ذوي الدخل المحدود، وأيظا من المتفوقين اكاديميا.

 

An Introduction to Access

Access scholarships support the educational and personal development of young Jordanians who would not normally have access to such opportunities. Access aims to empower these students by: increasing their English language skills through afterschool classes, strengthening their commitment to community service through sponsored activities, and fostering a global perspective through Jordanian and American cultural events. The recipients of Access scholarships are 13 – 16 year old Jordanians who come from underprivileged backgrounds, are attending MOE schools, and have shown academic promise.

 

 

أهمية "أكسيس"

 

إن تحدث باللغة الإنجليزية بطلاقة أمر ضروري يفتح الأبواب في المجالات المهنية والتعليمية. ولقد ألزم القرار الجديد الصادر عن وزارة التعليم العالي أن يكون الطالب على مستوى عال من الإجادة في اللغة الإنجليزية كمتطلب أساسي للحصول على شهادة الدراسات العليا. وبالإضافة إلى ذلك، تتطلب العديد من قطاعات الأعمال الاجادة المطلقة في اللغة الإنجليزية للتوظيف. ومن خلال استهداف الطلاب من المناطق المحرومة من الخدمات، يزود برنامج "أكسيس" الطلاب بمهارات اللغة الإنجليزية المطلوبة للنجاح في مجالات المعرفة. كما يوسع "أكسيس" آفاق الطلاب من خلال مجموعة متنوعة من الأنشطة التي تعزز العمل الجماعي، وحل المشكلات، وتعزيز معرفة الثقافات الأخرى داخل وخارج الأردن على حد سواء.

ماذا يقدم برنامج "أكسيس"

 

تقدم أمديست، بتمويل من السفارة الأمريكية وبدعم من وزارة التربية والتعليم الاردنية، منحاً دراسية للطلاب لحضور دروس في اللغة الانجليزية بعد انتهاء اليوم الدراسي خلال عطلة نهاية الأسبوع والعطلة الصيفية. ويتم منح هذه المنح الدراسية لمدة عامين، يتلقى خلالها الطلاب ما يقرب من 360ساعة من تعليم اللغة الإنجليزية، فضلا عن الأنشطة الثقافية التعزيزية مثل المخيم الصيفي (AVEA) الذي يعلم الطلاب مفاهيم الاستدامة البيئية. وتشمل الأنشطة الأخرى العمل التطوعي المنتظم للطالب في المجتمع، والاحتفال بمختلف الاعياد الامريكية، ورحلات ميدانية إلى المواقع الثقافية في الأردن.

الإنجازات والأثر

 

منذ عام 2004، شارك ما يقرب من 44000 طالب من أكثر من 55 دولة في برنامج "أكسيس". وفي الوقت الراهن، تدير أمديست البرنامج في كل من الأردن ومصر ولبنان والضفة الغربية. في الأردن، قدمت أمديست منح "أكسيس" الدراسية إلى 1500 طالب أردني بتمويل من وزارة الخارجية الأمريكية والسفارة الأمريكية في عمان. واعتبارا من عام 2007، تلقى سبعة طلاب أردنيين منحا للدراسة في الولايات المتحدة من برنامج "أكسيس".

قصص برنامج "أكسيس"

 

عقد برنامج "أكسيس" مخيماً بيئياً للغة الإنجليزية في معسكر دبين للكشافة التابع لوزارة التربية والتعليم الأردنية في جرش يوم 21 حزيران 2012، تلاه مخيم نهاري آخر في مدرسة راشد للبنين في معان يوم 28 حزيران 2012. كان الطلاب هم المحور الاساسي لهذه المخيمات التي اشتملت على أنشطة سلطت الضوء على المهارات اللغوية التي تعلمها الطلاب من خلال برنامج "أكسيس". وتمت إدارة المخيمات بمساعدة كتيبة السلام التطوعية، والتي عملت جنبا إلى جنب مع مدربي برنامج "أكسيس".في معرض البيئة .

 

 

The Importance of Access

Fluency in English opens up both educational and occupational doors. With the new mandate from the Ministry of Higher Education, students must have a high-level of English fluency as a prerequisite to pursuing a graduate degree. In addition, many industries require English fluency for hiring. By targeting students from under-served areas, Access provides students with the skills in English needed to succeed in the knowledge economy. Access also widens student horizons through a variety of enhancement activities which promote team-work, problem-solving and knowledge of other cultures both within and outside of Jordan.

What Access does

AMIDEAST, with funds from the US Embassy and the support of the Ministry of Education, provides students with scholarships to attend English language classes after school, over the weekend, and during the summer break. These scholarships are awarded for a period of two years during which students receive approximately 400 hours of English language teaching as well as cultural enhancement activities such as the AVEA summer camp which teaches students about environmental sustainability. Other activities include regular student volunteerism in the community, celebration of U.S. holidays, and field trips to cultural sites within Jordan.

Accomplishments and Impact

Approximately 44,000 students in more than 55 countries have participated in the Access Program since 2004. Currently, AMIDEAST administers the program in Jordan, Egypt, Lebanon, and the West Bank. In Jordan, AMIDEAST has awarded Access scholarships to 1500 Jordanian students with funds from the US State Department and the US Embassy in Amman. As of 2007, seven Jordanian Access students have received scholarships to study in the United States.

Access Stories

Access held an Environmental English Language Camp at the Jordan Ministry of Education’s Debbein Scout Camp in Jerash on June 21, 2012, succeeded by another day camp in Rashid School for boys in Ma’an on June 28, 2012. The camps were student-centered, consisting of activities which highlighted the language skills the students learned through the Access program. The camps were operated with assistance from Peace Corps Volunteers, working together with the Access instructors. Environment Gallery